Кафедра міжнародних економічних відносин
НАВЧАЛЬНО-НАУКОВИЙ ІНСТИТУТ БІЗНЕСУ, ЕКОНОМІКИ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ СУМДУ

НДР молодих вчених «Моделювання освітніх трансформацій у воєнний час для збереження інтелектуального капіталу та інноваційного потенціалу України» номер теми 0123U100114 (2023-2025 рр.)

Виконавці проєкту

Мета науково-дослідної роботи

розробка методичного та методологічного підґрунтя зменшення обумовлених війною загроз національній безпеці України, збереженню її інтелектуального капіталу та інноваційного потенціалу шляхом реалізації комплексних трьохрівневих освітніх трансформацій щодо: 1) якості онлайн-освіти, 2) освітньої рееміграції, 3) зв’язку освіти з обумовленими війною диспропорціями на ринку праці.

Головні завдання науково-дослідної роботи

1) проведення, вперше в Україні, на базі існуючої в СумДУ (єдиної в Україні) лабораторії поведінково-експериментальної економіки поведінкового експерименту за участю осіб, що навчаються, для оцінювання рівня їх сприйняття різних варіантів контенту онлайн-освіти, рівня запам’ятовування та засвоєння інформації;

2) створення матриці параметрів щодо формування патернів навчального онлайн-контенту, при яких максимізується рівень їх сприйняття здобувачами освіти, запам’ятовування та засвоєння інформації, мінімізуються ризики втрати якості навчання;

 3) розроблення комплексу рекомендацій для МОНУ та закладів освіти щодо реалізації вимушеного дистанційного навчання в Україні з урахуванням специфіки воєнного стану в Україні (відключення електроенергії, доступу до інтернету в сільській місцевості, рівня цифрової грамотності учасників освітнього процесу тощо);

4) оцінювання (на основі регресійних моделей Logit, Probit) реальних та потенційних обсягів вимушеної міграції освітян та студентів, втрат робочої сили;

5) оцінювання ефективності реалізованих іншими країнами (в яких мали місце збройні конфлікти) програм освітньої рееміграції, післявоєнного відновлення інтелектуального капіталу нації, створення матриці бенчмарків, що найкраще відповідають українським реаліям;

6) розроблення адаптованої до специфічних умов війни в Україні дорожньої карти освітньої рееміграції, мінімізації втрат інтелектуального капіталу та інноваційного потенціалу внаслідок вимушеного переміщення здобувачів освіти та освітян під час війни; 7) моделювання (засобами оптимізаційного моделювання на основі двоаргументної функції пропозиції праці) обумовлених війною галузевих та територіальних деформацій на ринку праці України;

 8) розроблення методичного інструментарію врахування впливу обумовлених війною галузевих та територіальних деформацій ринку праці України на визначення пріоритетних галузей для підготовки фахівців за рахунок державного бюджету, переліку найзатребуваніших спеціальностей, коригування обсягів державного замовлення на підготовку кадрів різних рівнів освіти (вищої, фахової передвищої, професійно-технічної) за спеціальностями та галузями освіти;

9) розроблення дорожньої карти створення в Україні системи перенавчання та перекваліфікації робочої сили відповідно до потреб воєнного часу та післявоєнного відновлення з урахуванням структурних деформацій на ринку праці.

Етапи науково-дослідної роботи
  1. Проведення біхевіористського експерименту та формалізація на його основі поведінкових патернів для зменшення ризиків втрати якості під час вимушеного онлайн-навчання в період війни.
  2. Моделювання втрат інтелектуального капіталу під час війни, розроблення регуляторних інтервенцій щодо стимулювання освітньої рееміграції.
  3. Побудова систем коригування державного замовлення кадрів, системи їх перекваліфікації та освіти впродовж життя, які дозволять нівелювати обумовлені війною диспропорції на ринку праці.

Публікаційна активність

  1. Kuzior A, Krawczyk D, Onopriienko K, Petrushenko Y, Onopriienko I, Onopriienko V. Lifelong Learning as a Factor in the Country’s Competitiveness and Innovative Potential within the Framework of Sustainable Development. Sustainability. 2023; 15(13):9968. DOI: https://doi.org/10.3390/su15139968 Scopus – Q1
  2. Artyukhov A., Barvinok V., Rehak R., Matvieieva Y. and Lyeonov S. (2023). Dynamics of interest in higher education before and during ongoing war: Google Trends Analysis. Knowledge and Performance Management, 7(1), 47-63. DOI: 10.21511/kpm.07(1).2023.04. URL: https://www.researchgate.net/publication/373053534_Dynamics_of_interest_in_higher_education_before_and_during_ongoing_war_Google_Trends_Analysis Scopus – Q3
  3. Kateryna Onopriienko, Kornélia Lovciová, Martina Mateášová, Anzhela Kuznyetsova and Tetiana Vasylieva (2023). Economic policy to support lifelong learning system development & SDG4 achievement: Bibliometric analysis. Knowledge and Performance Management, 7(1), 15-28. doi:10.21511/kpm.07(1).2023.02 Scopus – Q3
  4. Koibichuk V., Krawczyk D., Drozd S., Kostyshyna T. та ін. Reserves to prevent wage delays: a Monte Carlo simulation. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2024. Т. 2, № 55. С. 257-268. URI: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/13842. ISSN: 2306-4994. (Q4, Index Copernicus).
  5. Barvinok V. Yu., Artyukhova N. O., Marci A., Polishchuk I. R., Vasylieva T. A. Structuring “education – migration – labour market” chain. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023. № 6. С. 149-155. DOI: http://doi.org/10.33271/nvngu/2023-6/149. (Q3, Index Copernicus).
  6. Volk, I., Ivanov, O., Artyukhov, A., Dluhopolskyi, O., Artyukhova, N. (2024). Comparative Study of Pre-attentive Visual Attention Analysis Instruments: 3M VAS and iMotions as AI-Based vs Human-Based Experiments. In: Faure, E., et al. Information Technology for Education, Science, and Technics. ITEST 2024. Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies, vol 221. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-71801-4_2
  7. Mukhtarova N., Nurtazina R., Krawczyk D., Barvinok V., Vorontsova A., Vasić S., Vasylieva T. Interconnections in the education–migration–labor market chain in Central and Eastern Europe. Problems and Perspectives in Management. 2024. Т. 22, № 4. С. 470–486. DOI: http://doi.org/10.21511/ppm.22(4).2024.35. (Q2).
  8. Yehorova Y., Drozd S. Determinants of human capital development and macroeconomic freedoms: DEA modelling. Business Ethics and Leadership. 2024. Vol. 8, No. 1. P. 203–219. DOI: http://doi.org/10.61093/bel.8(1).203-219.2024.
  1. V. Shcherbachenko, A. Artyukhov, A. Teslyk, J. Krmela, V. Krmelova, N.Artyukhova (2023). Prospects of mechanisms of international exchange in higher education during the war. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky national university. Еconomic sciences». Vol. 27 No. 1-2. Р. 4-13. DOI: https://doi.org/10.31651/2076-5843-2023-1-2-4-13 (Index Сореrnicus).
  2. Котенко, С., Нєшева, А., & Артюхова, Н. (2023). Використання масових освітніх онлайн курсів як елементу інноваційного розвитку: перспективи для України. Економіка та суспільство, (53). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-91 (Index Сореrnicus).
  3. ​Barvinok, V., & Pudło, T. (2023). Formation of Online Content Patterns of Higher Education Based on​ Trends to Preserve Intellectual Capital Quality Decreasing in Ukraine During Wartime. Business Ethics and​ Leadership, 7(2), 109-127. DOI: http://doi.org/10.21272/bel.7(2).109-127.2023. (Index Сореrnicus).
  4. Onopriienko, I., Onopriienko, K., & Bourekkadi, S. (2023). Immersive Technologies in Adult Learning as an Innovative Marketing Tool in the Educational Market. Business Ethics and Leadership, 7(2), p. 63-72. DOI: http://doi.org/10.21272/bel.7(2).63-72.2023. (Index Сореrnicus).
  5. Щербаченко, В.,  Слюсаренко, А. Д. (2023). Перспективи та виклики розвитку онлайн-освіти в Україні. Socio-Economic Relations in the Digital Society, 2(48), С. 84–92. DOI: https://doi.org/10.55643/ser.2.48.2023.496 (Index Сореrnicus).
  6. Shcherbachenko V., Teslyk, A. (2023). Ways of return of educational migrants, minimizing losses of intellectual capital and innovative potential as a result of the war. Mechanism of regulation of the economy. 2(100). P. 19-22. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.03 (Index Сореrnicus).
  7. Shcherbachenko V., Kotenko, S. (2023). Bibliometric analysis of scientific publications in the field of online education. Mechanism of regulation of the economy. 2(100), 67-73. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.11 (Index Сореrnicus).
  8. Shcherbachenko V., Hnilokozova, P., & Kotenko, S. (2023). Searching for ways to improve the forced distance learning of students. Economy and Society, (50). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-81. (Index Сореrnicus).
  9. Onopriienko,T.Vasylieva ,S. Bourekkadi,R.Rehak , N.Artyukhova Effectiveness of open education in the lifelong learning system. Philosophy, Economics and Law Review. Volume 3, No. 2, 2023, 104-112. DOI: 10.31733/2786-491x-2023-2-104-112 (Index Сореrnicus).
  10. Viktoriia Shcherbachenko, Anna Diana Sliusarenko, Artem Artyukhov. Recommendations on compulsory online learning for educational institutions during wartime on the basis of the best international practices. Philosophy, economics and law review. Volume 3, no. 2, 2023. DOI: 10.31733/2786-491X-2023-2-123-137 (Index Сореrnicus).
  11. Койбічук В. В., Дрозд С. А. Детермінанти розвитку людського капіталу та національної економіки: економіко-математичне моделювання взаємозв’язку. Вісник економіки. 2024. Вип. 2. С. 8–22.
  12. Колотіліна, О., Бухтіарова, А. (2025). Оцінка реальних та потенційних обсягів студентської міграції з України. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, (22), 56-62. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.22.6
  13. Колотіліна О. В., Бухтіарова А. Г. Причини та наслідки вимушеної міграції освітян та студентів. Via Economica. 2024. № 7. С. 27-32. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-7-4.
  14. Dobrovolska O., Kolotilina O., Ostapenko M. Forecasting macroeconomic dynamics in Ukraine: the impact of a full-scale war. SocioEconomic Challenges. 2024. Vol. 8, No. 3. P. 211–237. DOI: https://doi.org/10.61093/sec.8(3).211-237.2024.
  15. Барвінок В. Ю., Щербаченко В. О., Онопрієнко К. В. Теоретичні моделі соціально-економічних трансформацій для запобігання вимушеній міграції освітян і студентів та втратам робочої сили. Actual Problems of Economics. 2024. № 12 (282). С. 14–23. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-282-14-23.
  16. Барвінок В. Ю., Щербаченко В. О., Онопрієнко К. В. Analysis of the economic basis and effectiveness of organizational measures implemented by various countries of the world for the functioning of the adult education system to restore the intellectual capital of the nation. Серія економічна. Серія юридична. 2024. Вип. 43. С. 13–22. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14050184.
  17. Щербаченко, В., Дробот, В. (2025). Державне замовлення у професійно-технічній освіті: виклики, тенденції та напрями оптимізації. Економіка та суспільство, (77). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-39
  18. Кушнерьов О.С. Вплив воєнних умовна динаміку державного замовлення на підготовку кадрів різних рівнів освіти та формування інноваційного потенціалу України. Економіка та суспільство, 2025. (78). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-78-93
  19. Самодай К.С. Методологічні підходи до адаптації ринку праці через освіту впродовж життя. Modern Economics, (52). С. 173-181. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V52(2025)-24
  20. Котенко, С., & Богдан, Е. (2025). Інтеграція захисників у ринок праці України: проблеми та перспективи перекваліфікації ветеранів. Економіка та суспільство, (78). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-78-25
  21. Щербаченко В. О., Анцибор Т. О. Аналіз стану і динаміки ринку праці України у воєнний час. Modern Economics. 2025. № 50(2025). С. 234-240. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V50(2025)-31.
  22. Bohdan, E., & Kotenko, S. (2025). Sectoral Distortions of the Labour Market in Ukraine: Analysis and Prospects. Economics & Education, 10(1), 59-66. https://doi.org/10.30525/2500-946X/2025-1-8
  1. Щербаченко В.О., Теслик А.В., Лєонов С.В. Виклики онлайн-освіти в Україні / Проблеми і перспективи розвитку онлайн-освіти : монографія / за заг. ред. докт. екон. наук, проф. Т. А. Васильєвої, С. І. Котенка. – Суми: Сумський державний університет, 2023.  — С. 8-17 – 0,527 др.арк. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92574
  2. Бухтіарова А.Г. та інші.  Модель запровадження інноваційних технологій навчання при вивченні навчальних дисциплін в закладах вищої освіти України / Проблеми і перспективи розвитку онлайн-освіти : монографія / за заг. ред. докт. екон. наук, проф. Т. А. Васильєвої, С. І. Котенка. – Суми: Сумський державний університет, 2023.  — С. 42-52 – 0,533 др.арк. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92574
  3. Котенко С.І., Васильєва Т.А. Онлайн-освіта як чинник формування конкурентних переваг студентів  / Проблеми і перспективи розвитку онлайн-освіти : монографія / за заг. ред. докт. екон. наук, проф. Т. А. Васильєвої, С. І. Котенка. – Суми: Сумський державний університет, 2023.  — С. 53-62 – 0,579 др.арк. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92574
  4. Таранюк Л.М., Барвінок В.Ю. та інші. Проблемні аспекти та перспективи управління системи дистанційної освіти у роботі навчальних установ: досвід Китаю  / Проблеми і перспективи розвитку онлайн-освіти : монографія / за заг. ред. докт. екон. наук, проф. Т. А. Васильєвої, С. І. Котенка. – Суми: Сумський державний університет, 2023.   — С. 84-93 – 0,775 др.арк. URL:  https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92574
  5. Решетняк Я. Фінансування інноваційної діяльності. Економіка та бізнес-інновації: підручник / за ред. д.е.н., проф. Л. Г. Мельника, д.е.н., проф. О. І. Карінцевої. – Суми : Університетська книга, 2023. – С. 446-450. ISBN 978-617-521-033-8 URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/91523/1/Business_Innovation_2023.pdf
  6. Скрипка Є.О. Характеристика метатрендів. Економіка та бізнес-інновації: підручник / за ред. д.е.н., проф. Л. Г. Мельника, д.е.н., проф. О. І. Карінцевої. – Суми : Університетська книга, 2023. – С. 535-539. ISBN 978-617-521-033-8 URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/91523/1/Business_Innovation_2023.pdf
  7. Кириленко М.В. Поняття про тренд. Економіка та бізнес-інновації: підручник / за ред. д.е.н., проф. Л. Г. Мельника, д.е.н., проф. О. І. Карінцевої. – Суми : Університетська книга, 2023. – С. 522-526. ISBN 978-617-521-033-8 URL: https://ess
  8. Vasylieva T., Lyeonov S., Yeremenko O. Theoretical foundations and frameworks of diverse economies. Diverse economies in the context of geopolitical crises and armed conflicts. Hamburg : The Academic Research and Publishing UG (i. G.), 2024. С. 9-65. DOI: https://doi.org/10.61093/978-3-91174800-1/2024.
  9. Vasylieva T., Lyeonov S., Yeremenko O. Geopolitical crises and economic transformation. Diverse economies in the context of geopolitical crises and armed conflicts. Hamburg : The Academic Research and Publishing UG (i. G.), 2024. С.66-110. DOI: https://doi.org/10.61093/978-3-91174800-1/2024.
  10. Vasylieva T., Lyeonov S., Yeremenko O. Adaptation and survival of diverse economies in crises. Diverse economies in the context of geopolitical crises and armed conflicts. Hamburg : The Academic Research and Publishing UG (i. G.), 2024. С. 111-171. DOI: https://doi.org/10.61093/978-3-91174800-1/2024.
  11. Vasylieva T., Lyeonov S., Yeremenko O. Governance, policy, and development in post-crisis economies. Diverse economies in the context of geopolitical crises and armed conflicts. Hamburg : The Academic Research and Publishing UG (i. G.), 2024. С. 172-217. DOI: https://doi.org/10.61093/978-3-91174800-1/2024.
  12. Єременко О., Самодай К. Освітні проєкти як драйвер відновлення територій: муніципальний розвиток в умовах трансформації геополітичного середовища. Інфраструктурні проєкти розвитку територій: стратегічні пріоритети та інноваційні рішення: колективна монографія / за ред. д.е.н., проф. В. Омельяненка та д-ра філософії О. Омельяненко. Київ: ІЕП НАНУ, 2025. С. 98-147.
  13. Нєшева А. Державне замовлення у сфері вищої освіти як інструмент економічної політики та регулювання: виклики адаптації та регіональна асиметрія Інфраструктурні проєкти розвитку територій: стратегічні пріоритети та інноваційні рішення: колективна монографія / за ред. д.е.н., проф. В. Омельяненка та д-ра філософії О. Омельяненко. Київ: ІЕП НАНУ, 2025. С. 148-173.
  14. Щербаченко В.О., Слюсаренко А.Д.Д. Використання цифрових технологій у сфері освіти в україні під час війни: міжнародний досвід. Цифрова трансформація економіки України шляхом інтеграції європейського досвіду в умовах війни та повоєнного відновлення : колективна монографія / за ред. А. В. Череп, І. М. Дашко, Ю. О. Огренич, О. Г. Череп, В. М. Гельман. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2025. C. 373-389.
  15. Котенко С.І., Богдан Е. Цифрові технології як інструмент модернізації системи перенавчання та підвищення кваліфікації працівників. Цифрова трансформація економіки України шляхом інтеграції європейського досвіду в умовах війни та повоєнного відновлення : колективна монографія / за ред. А. В. Череп, І. М. Дашко, Ю. О. Огренич, О. Г. Череп, В. М. Гельман. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2025. 276-295.
  1. Карнаушенко К.С., Щербаченко В.О. Кращі світові практики онлайн освіти. XІV студентська конференція «Перший крок у науку», 24 травня 2023 р., Суми, Україна. Сумський державний уіверситет, 2023. С. 250-251. URL:  https://studconf.sumdu.edu.ua/2023/zbornik_pershiu_2023.pdf
  2. Гнілокозова П.О., Щербаченко В.О. Пошук шляхів удосконалення вимушеного дистанційного навчання школярів та студентів. Березневий науковий дискурс 2023 на тему: «Детермінанти посилення ролі освіти у повоєнному відновленні України». Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції для освітян (м. Чернігів, 22 березня 2023 року). Чернігів : ГО «Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій», 2023. С. 46-47. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/91444/1/Hnilokozova_%20pochuk.pdf
  3. Тарасенко А.І., Щербаченко В.О. Трансформації в освіті, викликані російсько-українською війною: збереження інтелектуального капіталу країни. Березневий науковий дискурс 2023 на тему: «Детермінанти посилення ролі освіти у повоєнному відновленні України». Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції для освітян (м. Чернігів, 22 березня 2023 року). Чернігів : ГО «Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій», 2023. С.44-45. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/91445/1/Tarasenko_transformaziy.pdf
  4. Котенко С. І. Сучасні методи онлайн-навчання та їх використання в освітніх закладах України. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції для освітян «Березневий науковий дискурс 2023» на тему: «Детермінанти посилення ролі освіти у повоєнному відновленні України. Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій. Чернігів, Україна, 22 березня 2023 р. с. 48-49. URL: https://reicst.com.ua/asp/issue/view/conf_ped_03_2023/conf_ped_03_2023
  5. Barvinok V. Identification of risks of quality loss in higher education during forced distance learning during wartime in Ukraine. March scientific discourse 2023 on the topic: “Determinants of strengthening the role of education in the post-war reconstruction of Ukraine.” Collection of materials of the International scientific and practical conference for educators (Chernihiv, March 22, 2023). Chernihiv: NGO “Scientific and Educational Innovation Center of Social Transformations”. P. 64-66. URL: https://reicst.com.ua/asp/issue/view/conf_ped_03_2023/conf_ped_03_2023
  6. Drozd S. In the modern world, the essence of human capital. Proceedings of the 7th International Scientific and Practical Conference. Vancouver : Perfect Publishing, 2024. P. 354–360. URL: https://sciconf.com.ua/vii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-innovativedevelopment-of-science-technology-and-education-11-13-04-2024-vankuverkanada-arhiv/.
  7. Анцибор Т.О., Щербаченко В.О. Аналіз і тенденції змін на ринку праці України під час війни. Матеріали ІІ-ї науково-практичної конференції за міжнародною участю “Сучасні стратегії сталого розвитку держави та суспільства: наукові горизонти та перспективи” за наук. ред. О. В. Чепелюк, В. Д. Філіппової, В. М. Демченка. Хмельницький: ХНТУ, 2025. Том 2. с. 216-220. https://doi.org/10.5281/zenodo.15041563
  8. Богдан Е., Котенко С. Системний аналіз освітніх трансформацій у воєнний час. Матеріали ІІ-ї науково-практичної конференції за міжнародною участю “Сучасні стратегії сталого розвитку держави та суспільства: наукові горизонти та перспективи” за наук. ред. О. В. Чепелюк, В. Д. Філіппової, В. М. Демченка. Хмельницький: ХНТУ, 2025. Том 2. С. 224-228. https://doi.org/10.5281/zenodo.15041563
  9. Нєшева А.Д. State Procurement in Higher Education as an Instrument of Economic Policy and Regulation. Матеріали Всеукраїнської конференції “Сучасний менеджмент і економічний розвиток” (кафедра управління імені ОлегаБалацького Сумського державного університету, м. Суми). https://me.fem.sumdu.edu.ua/docs/d254.pdf
  1. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір «Науковий твір “Рекомендації щодо використання аудіо-візуальних інструментів та імерсивних методів у дистанційному навчанні”» № 121798 Україна / Онопрієнко К.В.; СумДУ; заяв. 2023-09-18; опубл. 2023-12-11.
  2. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір «Науковий твір «Технології цифровізації та поведінковий менеджмент у закладах вищої освіти: багатовимірна модель занурення»» № 121675 Україна / Артюхова Н.О.; Волк Ю.Ю.; СумДУ; заяв. 2023-10-02; опубл. 2023-12-07.
  3. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір науковий твір «Методика вибору стратегії управління інтелектуальним капіталом інноваційних підприємств»» № 121376 Україна / Щербаченко В.О.; СумДУ; заяв. 2023-06-13; опубл. 2023-11-29
  4. Рішення про реєстрацію договору, який стосується права автора на твір «Науковий твір “Пошук шляхів повернення освітніх мігрантів, мінімізації втрат інтелектуального капіталу та інноваційного потенціалу внаслідок війни в Україні”» № 6974 Україна / Щербаченко В.О., Теслик А.В.; СумДУ; заяв. 2023-09-15; опубл. 2024-02-01.
  5. Рішення про реєстрацію договору, який стосується права автора на твір «Науковий твір «Адаптація та стійкість різноманітних економік у кризових умовах: виклики освіти, міжнародна співпраця та стратегічні підходи»» № 7397 Україна / Єременко Ольга Олексіївна; СумДУ; заяв. 2024-12-20; опубл. 2025-01-22.
  6. Рішення про реєстрацію договору, який стосується права автора на твір «Науковий твір «Науково-методичний підхід до оптимізації державного замовлення на підготовку кадрів у системі професійно-технічної освіти»» № 7585 Україна / Щербаченко В.О., Дробот В.Д., Нєшева А.Д.; СумДУ; заяв. 2025-07-29; опубл. 2025-08-27.
  7. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір «Науковий твір «Методика оцінювання динаміки фінансування закладів вищої освіти в контексті реалізації державної економічної політики»» № 139467 Україна / Нєшева А.Д., Смоленніков Д.О.; СумДУ; заяв. 2025-08-12; опубл. 2025-09-15.
  8. Рішення про реєстрацію договору, який стосується права автора на твір «Науковий твір «Науково-методичний підхід до формування моделі ефективної системи перекваліфікації ветеранів в Україні»» № 7602 Україна / Котенко Станіслав Ігорович Богдан Едуард Іванович; СумДУ; заяв. 2025-08-06; опубл. 2025-09-04.

Підготовка кадрів

  1. ДФ, Онопрієнко К.В., Петрушенко Ю.М., Бальцерзак А. “Організаційно-економічні засади розвитку системи освіти дорослих” 051 Економіка, 02.2024.
  2. ДФ, Дрозд С.А., Койбійчук В.В. “Економіко-математичне моделювання взаємозв’язку людського капіталу та розвитку національної економіки”, 051 Економіка, 03.09.2024.
  3. ДФ, Котенко С.І., Швіндіна Г.О., Геєць І.О. “Управління конкурентоспроможністю організації з урахуванням життєвого циклу”, 073 Менеджмент, 10.04.2025.
  1. Sliusarenko A. D. D. The impact of the education system on the country’s international competitiveness and innovation potential: master’s degree work : specialty 292 – international economic relations / research advisor V. O. Shcherbachenko. Sumy: Sumy State University, 2023. 74 p.