19 травня 2023 р. під час роботи ІV Міжнародної науково-практичної конференції “Міжнародні економічні відносини та сталий розвиток“, яка проходила на кафедрі міжнародних економічних відносин СумДУ, в рамках виконання Проєкту програми ЄС Еразмус+ за темою «Implementation of European Union mechanisms for combating modern challenges and threats» (101085700 – IMEU – ERASMUS-JMO-2022-HEITCH-RSCH) (2022-2025 рр.) викладачами кафедри к.е.н., доц. Вікторією Школою та к.е.н., доц. Мариною Домашенко було проведено другий турнір дебатів у форматі Карла Поппера «Механізми ЄС для протидії сучасним викликам і загрозам: сильні та слабкі сторони».
В рамках дебатів між представниками цільових груп Проєкту (представниками наукової та академічної спільноти, міської влади, бізнес-структур, громадським активістам та іншим зацікавленим сторонам) було обговорено ряд питань, зокрема ефективності механізму санкцій проти країн, які надають росії торгові канали, а також концептуальні засади формування механізму реєстрації збитків, завданих росією Україні.
Основна мета заходу – стимулювання творчої активності, формування у студентів навичок критичного мислення, пошуку аргументів, поваги до опонентів, вміння донести власну думку у ввічливій формі, вміння працювати у міждисциплінарних та мультикультурних командах, генерувати та обґрунтовувати ідеї.
Захід проводився у 3 етапи:
І етап «Дебати», під час якого учасники дискутували на тему ефективності санкційного механізму щодо третіх країн, які допомагають росії обходити санкції та імпортувати товари подвійного призначення.
ІІ етап «Генерація ідей методом брейнстормінгу за процедурою Шаретт», під час якого всі учасники заходу обговорили економічні, організаційні, правові інструменти та методи, які мають буди запроваджені в рамках механізму реєстрації збитків, завданих росією Україні.
ІІІ етап «Дебати», під час якого учасники дискутували на тему дієвості та очікуваної ефективності елементів механізму реєстрації збитків, завданих росією Україні, які були запропоновані учасниками на попередньому етапі генерації ідей.
Методика проведення дебатів в рамках Проєкту.
Дебати у форматі Карла Поппера сфокусовані на актуальні і часто глибоко суперечливі позиції та націлені на розвиток навичок критичного мислення, а також толерантності до різних точок зору.
Для проведення дебатів формуються дві команди-опоненти: стверджуюча сторона та заперечуюча сторона, задача яких переконати третю нейтральну сторону – команду суддів (жюрі), у власній позицiї в суперечцi з опонентами, наводячи переконливі аргументи та докази (iсторичні факти, статистичні дані, iнформацiйні довiдки, цитати тощо). Кожна команда заздалегідь отримує кейс з описом обмежень і проблем реалізації політики ЄС та механізмів протидії сучасним викликам і загрозам в Україні, зокрема в межах визначеної тематики дебатів. Завдання однієї сторони – довести нежиттєздатність механізмів ЄС для протидії сучасним викликам і загрозам в Україні; завдання іншої – заперечити нежиттєздатність механізмів ЄС для протидії сучасним викликам і загрозам в Україні.
Учасники дебатів працюють разом у командах із трьох осіб і мають досліджувати обидві сторони кожного обговорюваного питання. Кожній команді надається можливість запропонувати аргументи та поставити запитання команді суперника. Потім судді пропонують конструктивний відгук, коментуючи логічні недоліки, недостатні докази або аргументи, які учасники дебатів могли не помітити.
Під час проведення заходу відповідно до Правил проведення дебатів було сформовано дві команди-опоненти та суддівську команду з усіх інших учасників дебатів, які віддали голос за ту команду, чиї аргументи під час обговорення були більш переконливими.
Етап І
Представники Стверджуючої сторони:
- Педос Аліна Сергіївна – студент (група Ме-91а), Сумський державний університет (Україна)
- Виговський Даниїл Сергійович – студент (група Ме-91а), Сумський державний університет (Україна)
- Мусієнко Оксана Олександрівна – студент (група Ме-92а.ан), Сумський державний університет (Україна)
Завдання команди: обґрунтувати дієвість та високу ефективність санкційного механізму щодо третіх країн, які допомагають росії обходити санкції та імпортувати товари подвійного призначення.
Представники Заперечуючої сторони:
- Драбинога Сергій Сергійович–студент (група Ме-11), Сумський державний університет (Україна)
- Шевченко Вероніка Олександрівна– студент (група Ме-11), Сумський державний університет (Україна)
- Домашенко Валерія Сергіївна – студент (група Ме-02а.ан), Сумський державний університет (Україна)
Завдання команди: заперечити високу ефективність санкційного механізму щодо третіх країн, які допомагають росії обходити санкції та імпортувати товари подвійного призначення.
Етап ІІІ
Представники Стверджуючої сторони:
- Драбинога Сергій Сергійович–студент (група Ме-11), Сумський державний університет (Україна)
- Шевченко Вероніка Олександрівна– студент (група Ме-11), Сумський державний університет (Україна)
- Домашенко Валерія Сергіївна – студент (група Ме-02а.ан), Сумський державний університет (Україна)
Завдання команди: обґрунтувати дієвість та високу ефективність елементів механізму реєстрації збитків, завданих росією Україні, які були запропоновані учасниками на попередньому етапі генерації ідей.
Представники Заперечуючої сторони:
- Педос Аліна Сергіївна – студент (група Ме-91а), Сумський державний університет (Україна)
- Виговський Даниїл Сергійович – студент (група Ме-91а), Сумський державний університет (Україна)
- Мусієнко Оксана Олександрівна – студент (група Ме-92а.ан), Сумський державний університет (Україна)
Завдання команди: заперечити високу ефективність елементів механізму реєстрації збитків, завданих росією Україні, які були запропоновані учасниками на етапі генерації ідей.
До складу журі увійшли всі інші учасники дебатів, які прийняли участь у заході, в т.ч. представники мігрантів, переселенців та національних меншин, які долучилися до дебатів.
Модератори заходу – викладачі кафедри МЕВ к.е.н., доц. Марина Домашенко та к.е.н., доц. Вікторія Школа.
У дебатах прийняли участь більше 40 учасників, серед яких студенти та викладачі українських та європейських вищих навчальних закладів, науковці, представники бізнесу, органів державної влади та інші стейкхолдери.
Участь у дебатах допомогла учасникам розвинути важливi навички, необхiднi для досягнення життєвого успiху в сучасному демократичному суспiльствi та пiдвищити рiвень знань.
Загалом, в рамках реалізації Проєкту програми ЄС Еразмус+ за темою «Implementation of European Union mechanisms for combating modern challenges and threats» (101085700 – IMEU – ERASMUS-JMO-2022-HEITCH-RSCH) заплановано проведення серії дебатів протягом періоду його реалізації. Теми дебатів, які плануються до обговорення в рамках реалізації Проєкту, охоплюють Порядок денний ЄС у сфері захисту навколишнього середовища, безпеки, енергетики, зміни клімату, громадського здоров’я та цифрової політики, а також нагальні питання протидії військовій агресії РФ проти України та підтримки країнами-членами ЄС України.