З серпня 2024 Сумський державний університет є партнером Університету прикладних наук JAMK (Ювяскюля, Фінляндія) в рамках міжнародного грантового проєкту Pedagogy in the State of Emergency. Ініціатива фінансується Фінським національним агентством з питань освіти в рамках програми Team Finland Knowledge.
Тривалість проєкту: 1.8.2024–31.1.2027
Мета проєкту — розробка та впровадження навчального онлайн-модуля для викладачів університетів, які працюють у складних умовах воєнного часу, криз або надзвичайних ситуацій. Особливий фокус — на створенні гнучкого та стійкого освітнього середовища, врахуванні впливу стресу та травматичного досвіду на навчання, використанні студент-орієнтованих, інклюзивних та дистанційних методів викладання.
Проєкт відповідає критичній потребі Сумського державного університету (СумДУ): студенти СумДУ, як і студенти інших університетів, прагнуть продовжувати навчання, перебуваючи під значним психологічним навантаженням та/або травмою внаслідок повномасштабного вторгнення Росії в Україну. У межах проєкту досліджуються педагогічні стратегії, що допомагають студентам СумДУ досягати навчальних цілей і просуватися у навчанні в складних умовах. У проєкті використовується, зокрема, досвід досліджень, проведених щодо освітнього досвіду та труднощів студентів університетів під час пандемії COVID-19. Далі буде спільно розроблено педагогічний навчальний модуль «Педагогіка в умовах надзвичайного стану» для викладачів університетів командами експертів з Jamk і СумДУ, після чого його буде апробовано серед викладацького складу СумДУ.
Оскільки студенти є основними користувачами послуг вищої освіти, у межах проєкту також буде враховано їхню точку зору, зокрема, під час чотирьох студентських мобільностей до Jamk (по 2 особи на кожну з двох поїздок) разом зі співробітниками СумДУ. У рамках цих візитів студенти долучаться до розробки модуля, а саме:
- надаватимуть інформацію з точки зору студентів для початкового планування модуля (у ролі інформантів);
- оцінюватимуть релевантність модуля;
- пропонуватимуть ідеї щодо змісту та формату подання матеріалу.
Основний зміст модуля включатиме:
- як створювати більш стійкі та гнучкі освітні середовища й навчальні процеси/курси в умовах надзвичайної кризи;
- які педагогічні методи доцільно застосовувати в подібному контексті.
Під час розробки модуля будуть досліджені та використані, зокрема, теорії навчання, орієнтованого на студента; когнітивного навантаження; та навчання з урахуванням наслідків травми. У результаті проєкту буде підготовлено новий навчальний модуль із методичними матеріалами, моделями та посібниками. Розробка здійснюватиметься, зокрема, завдяки чотирьом мобільностям співробітників СумДУ (4 особи) до Jamk, що забезпечить особисту взаємодію та можливість запозичення педагогічних рішень Jamk, де це буде доцільно. Крім того, обидві команди працюватимуть дистанційно з використанням онлайн-інструментів. Модуль буде апробовано експертами СумДУ серед викладачів університету. Проведення апробації в СумДУ дозволить зібрати цінний зворотний зв’язок щодо змісту, релевантності, якості та формату подання модуля.
Склад робочої групи від СумДУ:
- О.М. Замора, доцент кафедри МЕВ,
- Ю.М. Петрушенко, завідувач кафедри МЕВ
- А.В. Красуля — начальниця управління міжнародного співробітництва, кандидат педагогічних наук, доцентка кафедри германської філології, факультет іноземної філології та соціальних комунікацій,
- Т.М. Майборода — заступниця начальника управління міжнародних зв’язків, доцентка кафедри менеджменту,
- Д.Л. Циганюк — начальник відділу розвитку кадрового потенціалу